اخبار اجتماعیاخبار اقتصادیاخبار سیاسی

جزییات مهم افزایش حقوق سال ۱۴۰۵؛ افزایش ۴۳ درصدی برای حداقل‌بگیران و سقف معافیت مالیاتی جدید

به گزارش خبرگزاری ابرامباد، مجتبی یوسفی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی، از جزئیات کلیدی مربوط به حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ پرده برداشت.بر اساس مصوبات جدید این کمیسیون، ساختار افزایش حقوق‌ها به شکلی طراحی شده که بیشترین حمایت از قشرهای کم‌درآمد صورت گیرد. یوسفی با اشاره به نشست عصر سه‌شنبه ۱۰ دی ماه خاطرنشان کرد که این طرح بر پایه سیستم «پلکانی معکوس» تصویب شده است، به این معنا که افرادی با دریافتی پایین‌تر، درصد افزایش بالاتری را تجربه خواهند کرد.

وی در توضیح بازه این افزایش‌ها اظهار داشت که نرخ رشد حقوق برای سال آینده بین ۲۰ تا ۴۳ درصد متغیر خواهد بود. طبق این الگو، حقوق‌بگیرانی که دریافتی آن‌ها کمتر از ۲۰ میلیون تومان در ماه است، از سقف افزایش ۴۳ درصدی بهره‌مند می‌شوند، در حالی که برای درآمدهای بالاتر، این ضریب به صورت کاهشی تا ۲۰ درصد تنظیم شده است.

بخش دیگری از توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق به موضوع مالیات بر درآمد اختصاص داشت. وی اعلام کرد که سقف معافیت مالیاتی برای حقوق‌بگیران تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان در ماه تعیین شده است. بر این اساس، تنها مبالغ مازاد بر ۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات پلکانی خواهند شد؛ برای مثال، اگر فردی ۴۵ میلیون تومان حقوق بگیرد، فقط ۵ میلیون تومان از آن مشمول کسر مالیات می‌شود. لازم به ذکر است که این مصوبات فعلاً در سطح کمیسیون تلفیق به تایید رسیده و اجرایی شدن نهایی آن‌ها منوط به تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا